KUTATÓK ÉJSZAKÁJA 2023. SZEPTEMBER 29. KARÁDY KATALIN

A később Karády-dalok néven ismert, Karády Katalin által előadott filmdalok, színpadi dalbetétek és a művekhez kapcsolódó sok-sok témakör, művészi emlék és közönségsiker idén két szakavatott előadó fő témája volt:
17 órakor kezdődött:
Dr. Lips Adrián: A Karády dalok összművészeti hatásáról egykor és ma
KRF BTK Művészettudományi és Szabadbölcsészeti Intézet
21.30 Péter Zsolt: „Bolondja vagyok a fényképeknek”
Karády Katalin fotóalbumaiban zömmel a színésznő filmjelenetei, portréi sorakoznak kusza összevisszaságban, időnként néhány sajtó- és divatfotót is találunk. Az öt kötetből álló gyűjteményben azonban szép számmal akadnak amatőr felvételek, amelyek a népszerű sztár magánéletébe engednek bepillantást.
Mindkét előadás alkalmat kínált arra is, hogy a Karády életműben elhelyezzük Kemény Egon nagyoperettjét és megemlékezzünk a díva különleges és sikeres szerepformálásáról:
Kemény Egon – Nóti Károly – Földes Imre – Halász Rudolf: „Fekete liliom”
Romantikus nagyoperett 3 felvonásban.
Történik: a spanyol polgárháború idején.
Színhely: egy spanyol grófi kastély, Párizs; egy tengerparti hotel.
Bemutató: Fővárosi Operettszínház (ma: Budapesti Operettszínház), igazgató: Fényes Szabolcs.
1946. december 20.
Főszereplő: Karády Katalin.
További sztárszereplők: Gombaszögi Ella, Fejes Teri, Somogyi Nusi, Latabár Kálmán, Nagy István, Gozmány György, Zentay Ferenc, id. Latabár Árpád, Pártos Gusztáv, Temessy Hédi, Zsolnay Hédi, Petress Zsuzsa.
Rendező: Tihanyi Vilmos. Karnagy: Endre Emil. Díszlet: Bercsényi Tibor.
Karády Katalin, Fejes Teri, Gombaszögi Ella ruhái a Szitanágay-szalonban készültek.
Revükoreográfia: Rudas-fivérek.
„Fekete liliom
Különösen tetszett Kemény Egon szép és ragyogóan hangszerelt muzsikája. Ábrahám Pál legjobb barátja és állandó hangszerelője eddig csak egy saját művel jelentkezett a zenés színpadon, az 1929-ben bemutatott Kikelet utca 3 című darabjával. A Fekete liliom 18 évi szünet után született, és mindenki megállapította, milyen sajnálatos volt ez nagy kimaradás, hiszen Kemény Egon muzsikája lehári s kálmáni nívót képviselt, ugyanakkor magán viselte a modern zenei irányzatok stílusjegyeit."
(Rátonyi Róbert: Operett I.-II.)